Opvolgingsfiches

Hieronder kunt in chronologische volgorde de opvolgingsfiches lezen.



Opvolgingsfiche
Naam leerling: Alle leerlingen van de studie
Datum: 05/10/10- 26/10/10
 

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.


De eerste 4 weken dat we moesten gaan voor onze studiebegeleiding was vooral met een grote groep. We deden eigenlijk vanaf 5 oktober tot 26 oktober voortdurend hetzelfde. We moesten kijken of er problemen waren bij de leerlingen. De leerlingen moesten allemaal hun huiswerk maken of leren. Onze taak was simpel. Helpen waar mogelijk maar vooral ook stimuleren van de leerlingen om te leren. Er kon niet zijn dat er iemand met niets bezig was. Om alles goed in het oog te hebben verdeelden we ons in de klasruimte. Er waren inderdaad leerlingen bij die onze hulp nodig hadden. De vragen waren zeer uiteenlopend. Zelf probeerde ik ook er op te letten dat de leerlingen alles begreep wat ik vertelde. Ik wou niet dat ik de oefeningen maakte voor de leerlingen. De uren die we daar moesten zijn stonden we zeker niet stil. We hadden onze handen vol met het uitleggen van leerstof of om de leerlingen te stimuleren. Ik denk wel dat we tijdens die eerste 4 weken de leerlingen goed geholpen hebben.

Opvolgingsfiche

Naam leerling: Kimberly christiaens
Datum: 09/11/10
 

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.


Na de eerste 4 weken was er herfstvakantie geweest. Na de herfstvakantie waren we weer van de partij. Maar nu gingen het er iets anders naar toe. De begeleider vertelde dat we ons in verschillende groepen moesten verdelen.  Elke groep had een begeleider en die stond in voor een bepaald vak. Dat vak was het vak waar de leerlingen vooral problemen mee hadden. Zelf stond ik in voor wiskunde. Dit was een veel betere regeling want zo konden we in kleinere groepjes werken en meer individueel begeleiden. Op 9 november waren er 4 leerlingen mee met mij. Ik nam mijn leerlingen mee naar een klasje en liet ze daar hun oefeningen van wiskunde maken. Als er problemen waren konden ze het direct vragen. Maar het meisje die ik vooral begeleid heb is Kimberly Christiaens. Zij had het meest problemen er mee maar ze was ook wel de meest gemotiveerde om er iets aan te doen. De oefeningen die ze niet goed verstond probeerde ik zo goed mogelijk uit te leggen. Op de eerste dag dacht ik dat zij echt zware problemen had met wiskunde want ze had veel vragen en ik moest veel uitleggen.

 
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Kimberly Christiaens
Datum: 16/11/10
 

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.



Weer moesten we ons in groepjes verdelen.  Ik nam dus weer de leerlingen die wat problemen hadden met wiskunde. Kimberly was ook weer van de partij. Deze dag werd me duidelijk dat ze eigenlijk wel nog redelijk was in wiskunde maar dat ze gewoon zeer perfectionistisch is. Alles die ze niet verstond kwam ze vragen. Dat is misschien wel positief maar ik vind ook dat je als leerling soms zelf eens moet proberen om iets te vinden. Nadat ze me al 2x voor uitleg had gevraagd vertelde ik haar dat ze vanaf nu als ze iets niet verstond zelf eerst eens moest proberen. Moest ze het dan nog niet begrijpen mocht ze zeker uitleg vragen. Ze begon dus inderdaad minder vragen te stellen maar toch kwam ze nog 2x om uitleg. Wat ik zeker niet erg vond. Belangrijk vond ik dat ze het probeerde zelf op te lossen. Op het einde van de studie vertelde ik als ze iets in de week niet verstond, ze dit op een blaadje kon schrijven en dan de dinsdag aan mij kon vragen. Dit vond ze een zeer goed idee.

 
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Kimberly Christiaens
Datum: 23/11/10
 

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.


We gingen van deze keer met 6 leerlingen naar ons lokaaltje. Wat eigenlijk redelijk veel was. Maar er waren nu eenmaal veel problemen met wiskunde. Dit was een dag waarbij er weinig vragen kwamen van Kimberly. Maar wel vooral van andere leerlingen. Het was een hoofdstuk in wiskunde waarbij ik zelf nog eens moest terugkijken in de leerlingen hun cursussen. Na wat gekeken verstond ik het zelf. Dus kon ik het ook uitleggen aan de anderen. Uit mijn ooghoek zag ik dat Kimberly goed zelfstandig bezig was. Ze zei dat ze al wat aan het leren was voor de examens. Wat ik zeer goed vond van haar. Ze wist dat ze er van te voor ging moeten aan beginnen om goeie punten te behalen. Ik vertelde haar dan ook dat ze goed bezig was. Dat motiveerde haar wel denk ik . Deze dag was niet echt 1 leerling begeleiden maar toch een kleine klas van 6 leerlingen. Ik vond zelf wel dat ik ze goed in de hand had. Op het eind van de studie waren alle problemen opgelost.


Opvolgingsfiche
Naam leerling: Kimberly Christiaens
Datum: 30/11/10
 

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.





Vandaag had ik er weer maar 3. Wat eigenlijk voor mij wel leuker is. Zo had ik meer overzicht over de leerlingen en of ze het wel snapten. Kimberly kwam in het begin van de les af met een klein papiertje met allemaal vragen op. We bekeken samen de problemen. De meeste dingen waren duidelijk voor mij en kon ik uitleggen. Maar op sommige vragen moest ik toch ook eens terugkijken. Voor een moeilijke oefening haalde ik pen en papier uit. Zo kon ik alles wat duidelijker uitleggen. Want het ging over meetkunde. Nadat ik het had uitgelegd vroeg ik of ze eens een bepaalde oefening wou proberen om te kijken of ze het echt begreep. Met aarzelen lukte dit. Ik vertelde haar om veel oefeningen te maken van in haar boek voor de examens. Nadat ik alles had uitgelegd  had ik nog veel werk bij andere leerlingen. Ik zag dat er veel dezelfde problemen voorkwamen dus nam ik initiatief om zelf 5 minuten les te geven aan het bord voor alle leerlingen. We spraken af om eerst te luisteren naar mij. Daarna konden ze vragen stellen. Dit ging eigenlijk zeer vlot. Na de hele tijd bezig te zijn was het al tijd. Dit was zeker en vast de drukste dag in de leerlingenbegeleiding.

 
Opvolgingsfiche
Naam leerling: De volledige studie
Datum: 7/12/10-21/12/10
 

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.




In de maand december schakelden we terug over naar een volledige groep. Dit was omdat er werd geleerd voor de examens. We moesten nu vooral helpen bij het leren en ook bij het leren leren. De leerlingen konden naar ons komen met vragen. Natuurlijk wisten de leerlingen dat ze met vragen over wiskunde naar mij mochten komen. Zelf probeerde ik dan weer de leerlingen het zo goed mogelijk uit te leggen. Het was niet zoveel werk ten opzichte van in de maand november. Toch was het even interessant. Het hele project vond ik interessant omdat ik nu wist hoe het was om zelf bijles te geven en leerlingen te begeleiden. Kimberly vertelde me dat ze zeer tevreden was over de uitleg die ik haar gegeven had en dat deed me toch iets. Hopelijk hebben de meeste kinderen daar iets bijgeleerd.